سامانه هوش مصنوعی دیجیشهر، نقطه عطفی در مدیریت ریسک تسهیلات و کنترل معوقات بانکی
در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2025 از سامانه یکپارچه مدیریت ریسک تسهیلات و کنترل معوقات دیجیشهر در غرفه بانک شهر رونمایی شد.
فرهنگ اقتصاد _به نقل از روابط عمومی بانک شهر، این سامانه به عنوان یکی از ابزارهای نوین این مجموعه، امکان اعطای تا ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا را فراهم کرده و در فروشگاه دیجیشهر با بیش از ۱۰۰ هزار تنوع کالایی تراکنشپذیر است.
در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ هزار درخواست تسهیلات در دیجیشهر ثبت شد که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱.۲ هزار درخواست افزایش یافت. در همین بازه، مجموع تسهیلات اعطایی این مجموعه از مرز هزار میلیارد تومان گذشت و میانگین ماندگاری تسهیلات پس از واریز نزد شعب، ۱۴ روز گزارش شده است.
در بخش خردهفروشی، بیش از ۲۵۰۰ سفارش ماهیانه در فروشگاه دیجیشهر ثبت شده و سهم خردهفروشی از کل تراکنشها به ۲۰ درصد رسیده است. در این مسیر دو چالش عمده مورد توجه قرار گرفته است؛ نخست، کیفیت در فرآیند اعطای تسهیلات و دوم، مدیریت مؤثر معوقات.
در حوزه اعتبارسنجی، دیجیشهر از تمامی وبسرویسهای احراز هویت و ارزیابی کاربران بهره میبرد. با توجه به محدودیت سیستمهای سنتی رتبهبندی اعتباری، این شرکت با پاکسازی دادهها و مهندسی ویژگی، بیش از ۱۶۰ پارامتر را شناسایی کرده و بر اساس آنها مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود را توسعه داده است. این مدل با تحلیل چندلایه دادههای مالی کاربران، توانسته رفتار مالی کاربران جدید را با دقت بالایی پیشبینی کند؛ به طوری که نرخ پیشبینی کاربران بدحساب به ۹۹ درصد و کاربران خوشحساب به ۹۷ درصد رسیده است.
این مدل هوش مصنوعی اکنون در داشبورد مدیریت تسهیلات دیجیشهر مستقر شده است تا کارشناسان علاوه بر رتبه اعتباری، وضعیت نظام وظیفه و سایر اطلاعات کاربر را نیز به صورت یکپارچه ارزیابی کنند.
در حوزه مدیریت معوقات، دیجیشهر ضمن رشد در حجم تسهیلات اعطایی، موفق شده نرخ NPL خود را از ۴۲ به ۹۲ درصد بهبود دهد. همچنین درگاه پرداخت اقساطی مستقیم توسعه یافته که تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال تراکنش در آن ثبت شده است.
بهمنظور افزایش کارایی در وصول مطالبات، سیستم اتوماسیون شخصیسازی شدهای طراحی شده که به کارشناسان امکان میدهد سوابق مالی و رفتاری هر کاربر را در قالب پروفایل مشاهده کنند. تیم وصول مطالبات نیز توانسته است بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال را از طریق تماسهای تلفنی و پیگیریهای هدفمند به چرخه مالی بازگرداند.
داشبورد مدیریتی این سامانه با ارائه گزارشهای تحلیلی و دادهمحور، نقش مهمی در تصمیمگیریهای کلان دیجیشهر داشته و به کنترل و کاهش نرخ معوقات کمک کرده است. تحلیل دادهها نشان داده که علاوه بر زمان افتتاح تسهیلات، بیستم هر ماه نیز یکی از نقاط اوج بازپرداختها است؛ موضوعی که به تیم وصول کمک کرده تماسهای مؤثرتری برای بازگشت منابع مالی انجام دهد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: